Contact Information

Theodore Lowe, Ap #867-859
Sit Rd, Azusa New York

We Are Available 24/ 7. Call Now.

Stel, je hebt een website waarop je onderwerpen bespreekt die jouw doelgroep aanspreken. Dat is allemaal goed en wel, maar als de mensen niet weten wie ze bijvoorbeeld zijn of wat hun belangrijkste interesses zijn, dan kunnen ze ook geen betekenisvolle keuzes maken. Persona’s helpen hierbij! Hoe doe je dat? Hier volgen een aantal simpele stappen:

Maak eerst in grote lijnen de doelgroep van je website duidelijk. Denk na over de leeftijd, geslacht, opleiding en beroepen van je beoogde doelgroep.

– Leeftijd: ik heb een website die gericht is op volwassenen

– Geslacht: ik richt me op vrouwen

– Opleiding: ik heb een website die gericht is op hoogopgeleiden

– Beroepen: arts, onderwijzer, marketingmedewerker

Je kunt ook denken aan de interesses van je beoogde doelgroep. Wat zijn hun hobby’s? Waar houden ze van? Wat lezen ze graag? Dit kan je helpen bij het bepalen van jouw Persona’s.

– Interesses: voetbal, koken, boeken over psychologie

Als je Persona’s wilt gaan maken, is het handig om eerst in grote lijnen te weten hoe je Persona eruit komt te zien. Persona’s worden vaak alleen op papier gemaakt en dus ook niet zo lang of uitgebreid. Eén pagina Persona is meestal prima.

Een voorbeeld persona

Persona: vrouw van 23 jaar die hoogopgeleid is en graag over psychologie leest én geïnteresseerd blijft in wat haar beroep met haar doet, maar dat ze liever tussendoor even wat anders leest

Het kan erg handig zijn om Persona’s te gaan maken door de Persona’s met elkaar in verband brengen. Wees daarbij vooral niet bang dat je Persona’s raakvlakken hebben, ook al is dit soms wel zo. Het gaat erom hoe je een beeld krijgt van jouw beoogde doelgroep en waardoor ze te herkennen of aantrekkelijk lijkt voor hen. Dus probeer Persona’s op papier te krijgen die goed werkbaar zijn voor jouw website. Persona’s moeten ook prima te gebruiken zijn vanuit de navigatie van je site of webshop, dus daarom is het erg handig om eerst goed na te denken over hoe je ze op verschillende plaatsen kunt laten terugkomen en welke namen er dan bij passen.

Persona’s helpen met persoonlijk ontwikkelingsgericht werk door mensen inzichtelijk te maken wat hun motivaties, drijfveren en interesses zijn. Daarnaast kunnen Persona’s ook heel goed ingezet worden bij het ontwikkelen van communicatie-uitingen, zoals een website of campagne.

– Communicatie-uiting: website én campagne gericht op vrouwen van 23 jaar die hoogopgeleid zijn en graag over psychologie lezen én geïnteresseerd blijven in wat hun beroep met hen doet

Het testen van je persona’s

Als je Persona’s gemaakt hebt, is het belangrijk om Persona’s goed te testen. Persona’s zijn namelijk erg persoonlijk en dus kan het ook echt zo zijn dat ze alleen op de beoogde doelgroep werken (of misschien wel bij één specifieke personen). Daarom is het heel belangrijk om Persona’s ook daadwerkelijk uit te proberen door mensen die je website of webshop gebruiken Persona vragen te stellen over hun Persona.

– Test Persona: ik wil graag weten hoe jouw persona eruit komt te zien, om te kunnen bepalen of Persona’s werken én om erachter te komen hoe Persona’s gebruikt worden in de navigatie van mijn site.

Ben je daarna nog steeds enthousiast over Persona’s? Mooi! Dan is het nu tijd voor eigen Persona ontwikkeling. Weet jij wat je drijfveren zijn en waarom je iets doet, dan kan dat leiden tot goede keuzes die volgen uit jouw Persona. Begin met testpersonen omdat dit vaak erg handig is bij het maken van je Persona. Succes!

Wat zijn de voordelen van een persona voor je marketing team?

Persona maken maakt het mogelijk om de communicatie te optimaliseren. Persona’s zorgen ervoor dat je echt begrijpt wat er bij jouw doelgroep leeft en waarmee ze zich kunnen identificeren. Daarnaast is Persona-maken goed voor de beoogde doelgroep, want door Persona’s te gebruiken wordt meer relevante content gemaakt die ook daadwerkelijk op hen betrekking kan hebben (met als resultaat: minder bounce).

Persona’s helpen met persoonlijk ontwikkelingsgericht werk door mensen inzichtelijk te maken wat hun motivaties, drijfveren en interesses zijn. Daarnaast kunnen Persona’s ook heel goed ingezet worden bij het ontwikkelen van communicatie-uitingen, zoals een website of campagne.

Share: